Már érintettem e témát az első InDesign kategóriában született bejegyzésemben, de csak felszínesen. Most egy konkrét munka kapcsán, részletesebben is bemutatom, amiről akkor szó volt, és megemlítek új dolgokat is.

Képek és színek az InDesign-banA példaként választott feladat nagyon egyszerű, de remélem, hogy már ezen keresztül is érzékelhető lesz, mennyire megkönnyíti a munkát az InDesign – főleg az ennél összetettebb feladatoknál. Egy karácsonyi üdvözőlap hátuljára kell a képen látható feliratot elkészítenünk Pantone 2746-os színnel.

A kínai és a koreai szöveg egy szkennelt képként áll rendelkezésre. Először Photoshopban váltsuk át a kép színmódját szürkeárnyalatosra, majd növeljük a kontrasztját addig, amíg a világos részek teljesen fehérek, a sötétek pedig feketék nem lesznek, és mentsük el. Ezek után a Photoshopra már nem is lesz szükségünk.

Írjuk be a magyar és az angol szöveget az InDesign-ban létrehozott szövegdobozba, majd a gépelés után szúrjuk be a képünket a File > Place parancs segítségével. (Ha a behelyezés után szerkeszteni szeretnénk az eredeti képet, akkor ennek legegyszerűbb módja, ha a Links paletta alján az Edit Original gombra kattintunk – ebben az esetben a beillesztett fájl automatikusan frissül az elmentése után, és nem kell az Update Link gombra kattintanunk.) A kínai és a koreai szöveget tartalmazó képünk ezek után a szöveg szerves része lesz, majdnem úgy, mint ha egy karakter lenne a szövegdobozban (a méretét vagy a színét nem tudjuk a szöveggel együtt állítani, de a szöveg formázásával kapcsolatban majdnem minden más hatással van rá).

Az átméretezéshez használjuk a kijelölő eszközt, és közben tartsuk lenyomva a Ctrl+Shift billentyűket, hogy a kép méretét a keretével együtt (Ctrl), aránytartóan (Shift) változtathassuk meg.

Miután a többi szöveghez igazítottuk a kínai és koreai karakterek méretét, a kijelölő eszközzel szűkítsük a kép keretét annyira, hogy pontosan kitöltse az alsó (kínai) sor a képkeretet.

Jelöljük ki a képet pontosan úgy, mint ha szöveget jelölnénk ki, és másoljuk át a következő sorba (Ctrl+C, Enter, Ctrl+V).

A közvetlen kijelölő eszközzel fogjuk meg az alsó képünket, és mozdítsuk el úgy, hogy csak a koreai szöveg látszódjon a keretében.

Ha a mozgatás előtt hosszan lenyomva tartjuk az egeret, akkor mozgatás közben láthatjuk a kereten kívül eső részeket is.

Mivel a koreai szövegünk kivételével az összes többi dőlt, tegyük azzá a koreait is. (Egyébként soha ne tegyünk dőltté semmilyen betűt, hanem használjuk a betűtípus dőlt verzióját – előbbi esetben adunk egy pofont a betű tervezőjének, és még a kiadványunk sem lesz szép!) A közvetlen kijelölővel megragadva a feliratot a Control palettán gépeljünk a Shear X Angle mezőbe 15°-ot.

Már csak a szöveg színét kell megváltoztatni feketéről kékre. A kívánt Pantone 2746-os színt egyszerűen húzzuk át a Swatches palettáról a képekre (ha ezt közvetlenül a behelyezés után megtesszük, akkor csak egyszer kell elvégezni a műveletet – de én nem mindig követem a logikát:).

Az előző példában csak két szövegrészt helyettesített egy kép, de képzeljük el, hogy van egy aláírásokkal teli szkennelt lapunk, és ezeket az aláírásokat kell elrendeznünk egy szövegbe folyatva. Elég a szkennelt oldalból egyetlen szürkeárnyalatos képet mentenünk…

Még néhány dolog a színekkel kapcsolatban:

  • Az egyszerre kijelölt objektumokra közös színátmenetet alkalmazhatunk a Gradient Tool használatával, az egér húzásával.
  • Színmintákat betölthetünk másik InDesign fájlból a Swatches paletta Load Swatches… menüpontjából.
  • A Swatches paletta Paper színmintájának is megváltoztathatjuk a színét.

Végül még néhány dolog a képekkel kapcsolatban:

  • A Place parancs „drag & drop”-pal is működik.
  • Egy képnek nem csak a fehér részeit távolíthatjuk el az Object > Clipping Path… menü segítségével, hanem a fekete területeit is, ha a Detect Edges kiválasztása után bejelöljük az Invert jelölőnégyzetet.
  • Létrehozhatunk virtuális könyvtárakat a File > New > Library menüponton keresztül. Bármit belepakolhatunk az éppen megnyitott fájlokból, de minden marad az eredeti helyén, a könyvtárban csak hivatkozás lesz rá.

A következő alkalommal a szövegkezeléssel, és a stílusokkal kapcsolatban kerül (jó)néhány dolog terítékre.

4 hozzászólás ehhez: „Képek és színek az InDesign CS2-ben

  1. Na, felmerült egy kérdésem: Kezeli az indesign az átlátszóság-átmenetet? Konkrétan: Van egy kép, amiből alnyomatot kéne csináljak úgy, hogy felülről lefelé szépen elhalványodik, és eltűnik. Photoshopban kéne megoldjam, vagy meg tudom oldani indyben is?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s