Ha nem weblapot, vagy más monitorra szánt munkát készítünk, az utolsó fontos lépés az elkészült anyag nyomtatása, vagy ha ezt egy nyomdára bízzuk, akkor az anyag a nyomdai előkészítése. A nyomdák, levilágító stúdiók többsége a PostScript fájlt részesíti előnyben a PDF-fel szemben – vagy ha már PDF, akkor PostScript fájlból disztillált PDF-et várnak. A PDF exportálása után most többek között a PostScript fájl elkészítéséről lesz szó – érintve néhány egyéb nyomtatáshoz kapcsolódó témát.

Ellenőrzés, előkészítés

Az InDesign nagyszerű lehetőségeket kínál munkánk ellenőrzésére még mielőtt elkezdenénk a nyomtatást / PostScript írást. Az egyik ilyen a File > Preflight menüpont, melyen keresztül információkat kaphatunk a használt betűkészletekről, linkekről, színekről, nyomtató beállításokról, plugin-ekről; és természetesen a program jelzi (a sárga háromszögben levő felkiáltójellel), ha valami probléma van.

Ha nem látjuk a figyelmeztető felkiáltójelet, máris kezdhetjük a csomagolást. Alul a Package… gombra kattintva az InDesign egyetlen mappába gyűjti az összes használt betűkészletet, linkelt grafikát, és persze magát az InDesign fájlt. Ez a funkció egyébként a File menüből külön is elérhető, és remekül használható akár archiváláshoz is (nem kell vesződnünk a kapcsolódó fájlok összegyűjtésével).

A View > Proof Colors menüpontot választva ízelítőt kaphatunk arról, hogy milyen lesz az anyag kinyomtatva. A hitelesebb „monitor-proof”-hoz a View > Proof Setup > Custom menüre kattintva pipáljuk ki a Simulate Paper Color opciót (ezzel a Simulate Black Ink-et is kiválasztva).

Van két paletta az InDesign-ban, ami nyomdai előkészítésnél különösen hasznos. Az egyik a Flattener Preview (Window > Output > Flattener Preview), melynek segítségével a nyomdai szempontból esetlegesen problémás elemeket tudjuk könnyen kiszűrni (például a normáltól eltérő átlátszósággal, vagy valamilyen effekttel rendelkező objektumokat).

A másik a Separation Preview (Window > Output > Separation Preview) paletta, ahol a View legördülő menüből a Separations-t választva színkivonatonként (plate-enként) ellenőrizhetjük anyagunkat.

Nyomtatás

Ha minden megfelelőnek tűnik a nyomtatáshoz, elérkeztünk a lényeghez, kattintsunk a File > Print menüpontra (Ctrl+P). Itt alapvetően két lehetőségünk kínálkozik: papírra, vagy fájlba nyomtathatunk. A következőkben az utóbbiról lesz szó, pontosabban a PostScript fájl elkészítéséről.

Még mielőtt bármit elkezdenénk, tisztázzuk, hogy szükségünk lesz egy a nyomtató leírását tartalmazó PPD (PostScript Printer Description) fájlra. A legjobb, ha ezt elkérjük a PostScript fájlunkból filmet / lemezt készítő nyomdától / levilágító stúdiótól. (Egyébként rengeteg gyártó még több PPD-je ingyenesen letölthető az Adobe oldaláról Windows-hoz és Macintosh-hoz egyaránt.) Ha megvan a PPD fájlunk, másoljuk be ide: C:WINDOWSsystem32spooldriversw32x86, és a csodálatos InDesign már „látja” is. frissítve (2010. 05. 09.): 64 bites Windows 7 esetén az elérési út ez: C:WINDOWSsystem32spooldriversx643.

idesign_cs2_nyomtatas1

A Print ablakban, akárcsak az Export Adobe PDF ablakban, a bal oszlopból választhatjuk ki a beállítások csoportjait. Először felül a Printer legördülő menüből válasszuk a PostScript® File-t, majd alatta a PPD-nél keressük ki a PPD fájlunkat.

Ha nem akarjuk az összes oldalt kinyomtatni, a General beállításoknál a Pages résznél a Range mezőben megadhatjuk, hogy melyik oldal(ak)ról készüljön nyomtatás. Itt jó tudni, hogy amennyiben szekciókra bontott dokumentumunk van, abszolút oldalszámozást is használhatunk, ha az oldal száma elé beírunk egy + jelet. Például ha a második szekció első oldala a dokumentumunk 3. oldala, akkor Sec2:3 helyett abszolút oldalszámozást használva írhatjuk egyszerűen azt, hogy +3.

Az alábbiakban egy nyomdai felhasználásra készülő PostScript fájl beállításai láthatók. Ezeket a beállításokat a bal alsó sarokban levő Save Preset… gombra kattintva el is menthetjük, majd később a felső Print Preset legördülő menüből tölthetjük be.

idesign_cs2_nyomtatas2

Print ablak

Print ablak

Az Output beállításoknál ismét egy nagyszerű lehetőséggel találkozhatunk, amit Ink Manager-nek hívnak. Az Ink Manager… gombra kattintva lehetőségünk nyílik például egy direkt színt „átrakni” bármelyik másik színkivonatra. Az Ink Manager ablakban válasszuk ki a cserélendő direkt színt, majd alul az Ink Alias legördülő mezőből válasszuk ki, hogy melyik színkivonaton jelenjen meg.

Print ablak

Print ablak

Print ablak

Halvány emlékeim még vannak négy évvel ezelőttről, hogy a Quark-ból mennyi vesződséggel járt egy PostScript fájl elkészítése. Az InDesign eddig még soha nem okozott csalódást – e téren sem.

34 hozzászólás ehhez: „InDesign CS2: nyomtatás, nyomdai előkészítés

  1. van egy gondom, lehet h. mást is érint (biztos):
    adott egy könyv (ragasztott kötés, a kilövésnél 6 mm [3-3 mm] van a gerincben két szomszédos oldal között és 10 mm [5-5 mm] a fejben)
    a gerinc felé kifutó elemeket ki kell futtatnom (logikus)

    a gond az, hogy a kifuttatott elemek a kilőtt anyagban megjelennek a szomszédos oldalakon is (pedig elvileg nem lenne nekik szabad)

    mi a megoldás? (ha rájövök beírom azt is, ha nem akkor nagy bajban leszek holnap dél körül)

  2. Amennyire én tudom, a gerinc felé nem szoktak kifutót hagyni, mert nincs értelme (ragasztott kötésnél ha annyira széthajtod a könyvet, hogy esetlegesen látszana a kifutó felület, akkor már szét is törted; fűzött vagy tűzött kötésnél pedig egyszerűen „nincs helye” kifutónak a gerinc felé).

  3. na gerinc / kilövés -probléma (majdnem) megoldva:
    Imposer Pro plugin-nal/programmal (?) készítettem a kilövést már korábban is (itt be lehet állítani, h ragasztott kötés, 4 oldal 1 íven, stb), de mint fentebb írtam gond volt a gerinc felé a kifutóval [hal! lehet h. nem szoktak gerinc felé kifutót hagyni, a nyomdában ahova járok ezt eddig mindig kérték, és végülis elfogadható, hogy kell, mert így garantáltan nem lesz fehér csík a gerincnél – vagy ezt csak én magyarázom bele :) mindenesetre jó lenne tudni miért kérték, lehet h. megkérdezem]

    végül sikerült rájönnöm a majdnem jó megoldásra:
    a kilövést nem file-be, hanem új dokumentumba készítettem el (beállítható egy pipával) és akkor létrejön a doksi a megfelelő oldal-elrendezéssel. (az új dokumentum 1 oldala 1 ív méretű/tartalmú lesz)

    2 súlyos gond van azonban (amiken odafigyeléssel, és precíz ellenőrzéssel lehet felülkerekedni):
    1. a képek hajlamosak elcsúszni (főleg ha egy teljes oldalpárt kitöltenek)
    2. még nem jött ki az így készülő könyv a nyomdából, de már 1 fattyúsort találtam, ami a kilőtt dokumentumban van csak benne. hogy ez hogyan jött létre és még mekkora hibát vonzott magával, pár napon belül megtudom. (remélem csak ennyi – mindenesetre ez durva hiba)

    mindezzel az a gond, hogy nem írhattam bele a könyvbe, hogy: bocs de 3 nap alatt készült ez a 112 oldalas kiadvány, a képszerkesztést is nekem kellett csinálnom (ja és közben szkennelgetni a diákat) + még a kilövő plugin is átvert, mert nemigazán jó (és nem volt idő ellenőrizni, megbíztam benne – hibásan)

    persze ehhez hozzátartozik az is h az író/szerkesztő kollegám fél évet tökölt a szövegen, és még így se biztos h. a tipográfiai rész lesz a gyengébb

    na ennyi (u.i. ha teheted ne vállalj be lehetetlen határidővel ilyen dolgokat – én nem tehettem)

    a biztos út: kilövést a levilágítóstudióban! (vagy nem?)

  4. A gerincbe kifutast frézelesnek hivjak es ezt kerik ragaszto koteskor, cernafuzeskor. Nem azert kell betolteni, mert szet akarjuk torni a konyvet, hanem azert kell betolteni (altalaban 2-3 mm), mert annak ott a helye. Sztm.

    R.

    ui. az imposer pluginnal en is szivtam. Azota kilovest es a besosztot elkeszitjuk, majd abbol keszul manualisan a kiloves. Nagyon szepen pontosan legyarthato es ellenorizheto. Oda teszek es annyi jelet amennyit a munka vagy gepmester kivan.
    Egy jo kilovo progival talalkoztam eddig: Heidelberg Signastation.

  5. Helló!

    Nem sokkal több, mint egy hónapja tettem fel gépemre InDesign-t és az az igazság megcsaltam előző szerelmem, a PhotoShopot, sőt, asszem el is hagyom:). Na persze azért nem, sokszor jó lesz még átjárni hozzá. Nagyon tetszik, nagyon felhasznóbarát az InDesign, de ezeket már mind te és a többiek is megírták. Eddigi munkákhoz bőven elég volt PS is, de már nagyon éreztem szükségét kiadványszerkesztő proginak is, hát mit is mondjak, jól döntöttem.
    Kérdéseim vannak, lesznek folyamatosan, eddig is lettek volna, de csak most találtam ide.

    Szóval egyik kérdésem a Preflight-tal lenne kapcsolatos, ugyanis ma mondták nekem nyomdában előkészítők, hogy amennyire jó, annyira rossz is tud lenni. Lehet, hogy kiszűri, ha gáz van tipókkal, esetleg rgb kép ragadt bent, de sokszor hülyeséget is csinál, pl spaceeket töröl, de akár szavakat, sorokat is. Egyelőre kételkedve állok előtte, esetleg neked tapasztalatod?

    A másik amit egyelőre pontosan nem tudok, hogy a Pages fülön pontosan mit jelent, mit takar az ha egy oldalt transparentnek mutat? És legfőképp miért mutatja olyannak?

    Az utolsó kérdésem pedig a nyomdai leadáshoz kapcsolódna. Nem tudom eldönteni melyik jobb, ha simán csak kiexportálom mondjuk az 52 oldalt egy Pdf-be a megfelelő beállítások mellett vagy pedig Printből csinálok Pdf-et, esetleg printből csinálok egy .ps postscriptet és azt nyomom át Pdf-be Distillerből. Merthogy a nyomda pdf-et kér. ja és még valami, azt hallottam, hogy pl. ha pdf-et exportálok, azt utána acrobatban átmentem .ps-be, na aztán azt meg distillerrel vissza pdf-nek, az a legjobb megoldás a sok macera ellenére, mert az oda-vissza művelet kiszűri a lehető legtöbb hibát és meg is oldja őket. Passz. Gőzöm sincs melyik a jó, mennyi igazság van melyikben.

    Lenne még egy kérdésem:), csak azt meg le sem tudnám írni rendesen, mert egyelőre magam sem értem mi lehet, egy teljesen normásis, ff oldal amin van szöveg, van egy kép árnyékkal, némi kis kiegészítő design vonalakkal, mégis kb. 100megás pdf-et exportál belőle, és pl. ha átnyomom postscriptbe és vissza akarom rakni utána pdf-be distillerrel, azon meg meg is akad, nem engedi, nem tudja.

    Ha tudsz bármelyikre válaszolni, megköszönném:)!

    BR

  6. Photoshop és InDesign (és Illustrator) jól kiegészítik egymást, de nem váltja ki egyik a másikat (ahogy részben írtad is).

    A Preflight-ot nem szoktam használni, így nincsenek tapasztalataim vele kapcsolatban, de számomra hülyeségnek tűnik, amit mondtak neked, mert tudtommal ez a parancs ellenőrzésre szolgál, furcsa lenne, ha a háttérben alattomosan, kérés nélkül bármit is megváltoztana a dokumentumodban.

    Akkor látszik „transparent”-nek az oldal a Pages palettán, ha azon bármilyen átlátszósággal kapcsolatos dolog szerepel (pl. az összhatásmód nem Normal, hanem mondjuk Multiply, vagy részben átlátszó valami, vagy drop shadow van rajta); amik esetlegesen problémát okozhatnak postscript írásnál / levilágításnál.

    Harmadik kérdésedre a válasz részben az előzőhöz kapcsolódik. A nyomdák általában a ps-ből disztillált pdf-et szeretik. Nálam eddig az vált be, hogy ha az oldalon szerepel valamilyen „átlátszó dolog” (lásd előbb), akkor ps-t mentek és abból disztillálok; amúgy pedig közvetlenül exportálok pdf-et (Ctrl+E).

    Utolsó kérdésedre a legegyszerűb a válaszom: sajnos nem tudom :)

  7. Igen, igen, én is így akartam érteni (írni) vagyis nálam is egyszerre van megnyitva InDesign, PhotoShop és Illustrator, és persze mindegyiket a célja szerint használni.
    Csak eddig nem volt dolgom két oldalnál többel foglalkozni, addig meg lehetett nélkülözni ID-t:).

    Nagyjából ki is derült számomra elég sok minden most, egy dolgot viszont kicsit furcsállok, elég jó nyomdával vagyok kapcsolatban és tegnap este bent voltam sokáig az előkészítőben, hát…egy eléggé gyengécske gépen ügyködtünk, ráadásul 5ös Acrobat volt a legfrisebb rajta, szerintem ezért akadt pár dolog. Értem én, hogy sok pénzek ezek, de volt egy nap csúszásom, azt hittem saját hibámból, de kiderült mégsem…

    Gratulálok a cikkedeidhez és köszönöm a válaszaid!
    Ha nem bánod eltöltök még kis időt itt az oldaladon, így is már jó pár órája csak itt olvasgatok:).

  8. Igen, a nyomdák tudnak néha meglepetést okozni.
    Én is köszönöm, örülök, ha segíthettem.
    Maradj ameddig csak akarsz, váljék egészségedre! :)

  9. [re=3707]BlackRabbit[/re] árnyékot már én is raktam indesign-ban, mindenféle kis vonalak jelentek meg a .ps-ben. lehet h neked is ez (vagy más effekt) okozza a gondot

  10. Szia! Nagyon kezdő vagyok indesignes dolgokban. Annyira, hogy még csak tegnap rakram fel otthon. Hibátlanul működik xp alatt, viszont a munkahelyemen w2000 alatt el sem indul. Az informatikusaink nem tudják a választ. Tudsz segíteni? Előre is köszi!

  11. Szia Hal!
    Én is nem rég kezdtem az InDesign-t, de már régebben dolgozgattam Page Maker-rel. De az InDesign-t is nagyon hamar megszerettem, és szeretnék vele minél jobban megtanulni dolgozni.
    Lenne egy kérdésem feléd: Tudni szeretném, hogy lehetséges-e InDesig-ban olyan, hogy a program automatikusan berendezi az oldalakat úgy, ahogy egy könyvben következniük kell, tehát egymás mellé rakja az oldalakat. Hogy érthetőbb legyen, egy 30 oldalas dokumentum oldalait képes-e berendezni így: 1-30;2-29;3-28… És ha lehetséges, akkor hogy tudom megcsinálni.
    Remélem elég érthetően írtam le, s tudsz nekem segíteni.
    Előre is köszi!

  12. Hello Hal!
    Köszi a választ, elolvastam, megnéztem, csakhogy én ezt a File > Print Booklet-t nem találom, pedig én is CS3-ban dolgozom.
    Légyszíves segíts még egy kicsit nekem, mert valahogy nem akar ez összejönni.
    Bocsi, hogy ennyit értetlenkedem.
    Előre is köszi!

  13. Szia Hal!
    Rájöttem a gondra. Elnéztem a verziószámot :). Nekem csak InDesign CS-m van.
    Nem tudod-e, hogy az előző kérdésemben felvetett probléma megoldható-e benne?
    Előre is köszi! És bocs, hogy még mindig zavarkodom!

  14. Szia Hal,

    Kezdő Indesign felhasználó vagyok, most jön ki az első -kisebb kaliberű- újságom. Az első munkánál nem jelentkezett az a probléma, ami most, a második számnál igen:
    – preflight esetén kiírja, hogy 2 font hiányzik, viszont minden fontnál OK-t jelez(nincs sárga háromszög egyetlen font mellett sem). Ha bejelölöm, hogy csak a hibás fontokat mutassa, akkor is üres ablakot ad a hiányzó fontok liustája helyett, mintha mégis minden rendben lenne.
    Olvastam, hogy nem használod a preflight opciót, de talán tudod a választ.
    Köszönöm előre is!

    UI:Nagyon jó az oldal, sokat tanulok belőle! :)

    Üdv: S.K.

  15. [re=4941]krisson27[/re] Nem lehet, hogy egy kikapcsolt layeren van egy eldugott textbox, vagy a lap mellett, a munkaterületen? Én ilyenekkel szoktam sz*patni magam :o)))

  16. Sziasztok!

    Bár látom a téma elHALt, azért próbálkozom, hátha:
    Indesign CS > Preflight semmi problémát nem jelez, de amikor PDF-et akarok írni a fájlból, akkor hiányol egy fontot (kéri, hogy telepítsem fel), ami azonban telepítve van. Ha tud vki, segítsen!

    köszi

    fossil

  17. Szia!

    Sokszor olvastam már a honlapodat, de most lenne egy kérdésem.
    A FUJI driver amit a postban írtál az jól működik Win 7 64bit alatt? Megbízható?
    Eddig a HD MetaDimensiont használtam, de mivel a winsteng-el nem lehet telepíteni, így a bemásolós módszernél maradtam, és mintha nem úgy működne mint win7 32bit alatt…
    Köszi ha visszaírsz!
    üdv
    Zsolt

  18. Szia, ezt a cikket négy és fél éve írtam, és nem említettem benne Fuji drivert, így sajnos nem tudok segíteni, mert nincs vele tapasztalatom. (Amúgy én már jóideje nem szoktam nyomdai munkákhoz nyomtató drivereket telepíteni.)

  19. [re=19597]hal[/re]: Akkor csak én tudom rosszul, hogy a FFEI-nek valahogy köze van a Fuji-hoz… :)
    Akkor másképp kérdezném: miként írod a PDF-et (PS-t) az InDesign-ból?
    Köszi!

  20. [re=19600]hal[/re]: Köszi válaszod! Időközben próbálgattam a PDF írást és megoldódott a PS driver probléma, mivel nem az volt. Leírom, hátha te vagy valaki belefut ilyesmibe: ha direkt színes objektum van a grafikában, és átlátszó (vagy valamilyen blending mode van beállítva), akkor a PDF-ben nem jelenik meg rendesen. Amint bebontottam 4 színbe az objektumot, megszűnt a probléma (PDF exportáláskor viszont jó az , hogy a nyomdában milyen lesz azt sajnos nem tudom….)

  21. Szia Hal,

    pdf exporttal kapcsolatban kérnék információt. Print documentet nyitottam indesignban, kizárólag CMYK linkelt képek vannak a fileban, exportáltam egy nyomdai minőségű pdf-et a megfelelő szabályok betartásával (dont include profiles, no colour conversion….). Az a kérdésem, hogy ilyen módon a kiexportált pdf tuti, hogy CMYK lesz, ugye?

    A package-t azért nem mertem megcsinálni, mert ott a print infóknál vmiért olyat írt, hogy bleed 0 mm, holott 5, és ez elbizonytalanított.

    Köszönöm :)
    Zsuzsi

  22. Valamért én is megkapom a hozzászólásokat, gondolom mert írtam ide.
    Exportálásnál Press Quality-t állíts be, az biztos CMYK!
    Remélem segítettem…

  23. [re=19740]Zsuzsi[/re]: Szia, ha azt csináltad, amit leírtál, akkor tuti CMYK lesz a végeredmény.

    A Package egész másra való (összegyűjti és elmenti az összes linkelt fájlt, használt fontot és az InDesign fájlt egy mappába), azzal nem tudsz PDF-et készíteni.

  24. Kedves Hal!

    Olvastam az írásokat és ide kapcsolódva kérdezni szeretnék egy kő profitól :)
    Már korábban szó volt a transzparens hátterű képekről és a drop shadow és egyéb effektekről, de az én gondomra valahogy nem találtam választ. Viszonylag kevés ideje (csak 1 éve) készítek elő nyomdának kizárólag .pdf-eket és még mindig akadnak gondok néha, gyanítom azért mert szeretek új dolgokat kipróbálni, tesztelgetni.
    Rendszeresen használok opacity csökkentést bárminél, drop shadowt és effekteket indesignban. Az egyik kérdésem az hogy mennyire jellemző általánosságban ezek használata kiadványokhoz?
    A másik kérdésem kicsit összetettebb. A drop shadow használatánál, valamint egy photoshopban megdesign-olt képnél (aminek mondjuk akadnak apró transparens részei és ezeket általában transzparens tiffnek szoktam menteni) használok mondjuk egy fekete vagy sötét színű háttért a kiadványban alá akkor nyomtatásban sötétebb lesz (még feketébb vagy még sötétebb) az ” objekt vagy kép box” részen.
    Elmondták nekem régebben hogy tiffeket és epseket érdemes beplace-elni az indesign file-ba pdfhez. A korrigálás meg is történt részemről, de valamiért még mindig előfordul hogy ezek a tiffek és eps-ek a fekete háttéren mögötte még feketébb lesz. Szerinted mitől lehet ez?
    Még egy gyors kérdés. Indesign fileba hogy tudom beágyazni az elemeket?

    Köszi a választ előre is, picit hosszúra sikeredett. Azért remélem nem írtam túl sok sületlenséget, kellemetlen lenne a nagyok előtt. :)

    Üdv
    MoLLy

  25. Kedves MoLLy! Dehogy vagyok én kő profi. :) Nem is bonyolódtam bele a transzparencia rejtelmeibe, csak azt tudom, hogy itt házon belül, a Reactorban 99,9 %-ban nem okoz gondot.

    Beágyazni sehogy nem tudod a linkelt elemeket, de tudsz csinálni egy csomagot, amiben a dokumentum, és minden linkje (és fontja) szerepel: File > Package.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.