Tamási Ákos remek előadásában elhangzott jónéhány hasznos információ, most ezekből szemezgetek.
Swatches: New Mixed Ink Group
Például akkor jöhet jól, ha kevés színből akarsz sok árnyalatot – az alábbi esetben kettőből (a feketéből és a Pantone Orange 021 C direkt színből) kapsz száz félét.

Mindehhez a Swatches panel menüjéből válaszd a „New Mixed Ink Group” menüpontot. Ez a lehetőség csak akkor aktív, ha definiálva van legalább egy direkt szín! Ekkor megjelenik a fenti párbeszédablak, ahol az Initial oszlopba írhatod, hogy minimálisan hány százalékban jelenjen meg az adott szín a kevert színben; majd azt, hogy hányszor (Repeat), és hány százalékos lépésközökkel (Increment) ismétlődjön. A „Preview Swatches” gombra kattintva alulra betöltődnek a kevert színek – jelen esetben 100 db.
Ezt jóváhagyva (OK gomb) az összes kevert szín felkerül a Swatches panelre, de nem kell aggódnod, könnyen kezelheted őket: legelöl a színcsoport neve látható (a példában az alapértelmezett „Group 1”), melyre duplán kattintva módosíthatod az összetevőket, vagy négyszínre bonthatod az összes kevert színt. Természetesen a kevert színek bármelyikénél megváltoztathatod az alkotóinak arányát, vagy törölheted is őket.
Írtam, hogy ez a funkció csak akkor aktív, ha van legalább egy direkt színed a Swatches panelen. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez a szín (vagy bármyely másik) összetevője is kell, hogy legyen a kevert színek csoportjának. Hagyhatod nullán is a repeat mező értékét, a fenti esetben például ha a narancssárgával ezt tesszük, egyszerűen létrehozhatunk egy szürkeskálát 10 %-os lépésközökkel.
Swatches: Add Unnamed Colors
Szintén a Swatches panel egyik menüje, tök praktikus, mégis elkerülte eddig a figyelmemet. A dokumentumban szereplő, a Swatches panelra nem felvett színeket adhatod egy lépésben hozzá a többihez.
Papír színének szimulálása
A Swatches palettán az alapértelmezett fehér szín neve Paper. Ebből már sejthető, hogy ha megváltoztatod, akkor az összes oldal alapjának a színe módosul. De ekkor még nem láthatod, milyen lesz nyomtatásban az anyag, hiszen a dokumentumban szereplő objektumok nem veszik át a papír színét. Hacsak nem váltottál már át Overprint Preview nézetre a View főmenüből.
Find/Change
Két fontos dolog is elhangzott ezzel kapcsolatban a videóban. Az egyik, hogy ha kijelölöd a cserélendő szövegrészt, akkor az a Ctrl+F1 billentyűk lenyomásával kapásból be is töltődik a „Find what” szövegmezőbe. (A Ctrl+F1+F billentyűkombináció pedig rögtön meg is nyitja a Find/Change párbeszédablakot – teszem hozzá.)
frissítve (2007. 11. 14.): Ctrl+F2-vel a „Change to” szövegmezőbe tölthetjük be a kijelölt szövegrészt. Tehát a munkafolyamat lehet például a következő: kijelöljük a cserélendő szövegrészt; Ctrl+F1; kijelöljük, hogy mire cserélje; Ctrl+F2; majd megnyitjuk a Find/Change párbeszédablakot: Ctrl+F – köszi Ákos az e-mailben tett kiegészítést! (Az utolsó két lépést össze is vonhatjuk: Ctrl+F2+F – ezt megint már csak én teszem hozzá.)
A másik, hogy az InDesign Cs3-ban már nem csak szövegeket kereshetsz/cserélhetsz a Find/Change paranccsal (Edit > Find/Change, vagy Ctrl+F), hanem például színeket, vagy ahogy az alábbi képen is látható, rengeteg mást is.

Az előadáson természetesen rengeteg más érdekesség is elhangzott, érdemes rászánni 43 percet (többször nem szólok)!
Vélemény, hozzászólás?