Nyomdai előkészítés: RGB vagy CMYK?

Kaptam egy levelet, benne egy kérdéssel, melyet közvetítettem az „illetékesnek”; és most a válasszal együtt közzéteszem, mert többeknek tanulságos lehet.

Kedves Zsolt!

Én most egy szakdogát írok a gimp és a photoshop összehasonlításáról. Az egyik szempont, hogy mennyire tudja a gimp azokat a dolgokat mint pl. a cmyk (amit végülis egyáltalán nem tud).

Ekkor jössz te a gépbe mert olvastam a blogodon, hogy Tamási Ákossal szoktál levelezni a színprofilokról és ott olvastam: „ha mondjuk plakátnyomtatás a cél, akkor célszerű rgb-ben hagyni a képeket, mert a nyomtató rip szoftvere sokkal szebben szokott bontani, mint egy átlagos nyomdai színprofil.”

Én egy darabig dolgoztam nyomdában és ott egy mako 4650-es levilágító volt és ugye az egy ősrégi monstrum. Az a levilágító ha RGB-ben küldtük rá az anyagot akkor a fekete színt csak úgy simán kihagyta a levilágításból és akkor jött ugye a jó öreg KI A HIBÁS STORY.

Akkor most jön a kérdés mégpedig, hogy az ofszet nyomtatóknál ugye a nyomtató ripje is le tudja-e bontani az RGB színeket vagy csak a digitális nyomtatók rip-je tudja lebontani.

Ezért gondoltam Tamási Ákosra aki nem tudom, hogy milyen színszakember vagy csak egy dtp-s aki nagyon nagy tapasztalattal rendelkezik de tőle szeretnék erről az egészről vmi konkrét információt kapni mert amit ezen a főiskolán tanítanak az minden csak nem gyakorlati oktatás.

Ákos válasza:

Szia Dávid!

A mai nyomtatók (rip-ek) kicsit másképpen kezelik az rgb-t mint régen. Amit írsz a mako rip-je valóban nem kezelte egyáltalán az rgb színteret, hiszen akkoriban még szigorúan szeparált (színre bontott) postscript-ekre készítették csak fel a levilágító szoftvereket és a tördelő programok is verziónként másképp kezelték ps írásnál. Szépen lassan viszont megjelentek a plakát- és proofnyomtatók, amiknek már egészen más igényeknek kellet megfelelniük, mivel általában nem 4 hanem (6 vagy több) színből nyomtatnak egészen különböző tulajdonságú papírokra. Ezeknél a színprofilok megjelenése elkerülhetetlen volt, ez viszont felkínálta azt a lehetőséget, hogy mindegy milyen anyagot kap a szoftver (rgb vagy cmyk) azt mindenképpen kovertálnia kell az adott papírra elkészült színprofilra amire a nyomat készül, hogy színhelyes legyen.

A mai nyomdai ctp-k is átestek ezen a fejlődésen, de azért ők még a mai napig szigorúbban veszik a színtereket, de itt is van különbség gyártók között. A nyomdai előkészítésnél ma már pont az lenne a lényeg hogy végig rgb-ben marad a kép és csak akkor bontjuk cmyk-ra, amikor tudjuk hogy a nyomda milyen paraméterekkel (technológia, papír, stb.) fogja nyomni. Ha például elkészül egy kreatív hirdetési anyag és azt 6 újságban jelenik meg akkor a minden újság nyomdájának kellene bontania az anyagot, mert egy népszabadságba és egy nők lapjába egészen más festékterheléssel kell számolni és a több színből kevert fekete az egyiknél maximum 230% a másiknál akár 330% is lehet. Azért írtam, hogy kellene, mert nálunk a mai napig nem terjedt el ez az előkészítési folyamat. Jó esetben mindenki választ valami általános cmyk profilt és a nyomdára bízza, hogy alakít-e még a színeken a papír és technológia miatt.

Remélem sikerült válaszolnom a kérdésedre! :-)

Feliratkozás

Email értesítés az új bejegyzésekről:

200×200 km könyv

2013 tavaszától kezdődően több mint 8 éven át futottam és közben fotóztam. Ez volt a 200×200 km projektem első fele, melyből könyvet készítettem, amit letölthetsz PDF formátumban… További részletek →

5 hozzászólás a(z) “Nyomdai előkészítés: RGB vagy CMYK?” bejegyzéshez

  1. Mr M avatar
    Mr M

    Bár Én még nem használtam GIMP-et, de egy cikkben olvastam róla, hogy különféle plug-ineket lehet hozzá adni és ezek között van a CMYK is: http://www.smashingmagazine.com/2009/04/03/8-handy-tweaks-to-make-gimp-replace-photoshop/

  2. sT avatar
    sT

    korrekt válasz, köszi!

  3. SlyZero avatar
    SlyZero

    Szintén BMF? :)
    Ott tényleg érdekes dolgokat tanítanak, bár nekem még csak a tipográfiához volt „szerencsém”.

  4. komenymag avatar

    Egyetértek Ákos válaszával, és bedobnám ezt a témakörbe: Az RGB-ben hagyott (és ott korrigált) kép a legtöbbször tényleg így adja a legjobb eredményt, de nagyon meglepődhet a megrendelő a végén, amikor kiderül, hogy a szép tág színterű RGB képéből a CMYK-ba szűkülés után bizony sokminden elveszett.
    Szóval ez továbbra is zsákbamacska, mivel a beszűkülés folyamata automatikus. A korrekt eljárás talán az lenne, ha a 6 különböző helyre menő anyagot 6 különböző profilra konvertálva és korrigálva (de legalább ellenőrizve) készítené el a DTP-guru. Persze ez így szőrszálhasogatás és macera, sőt a legtöbbször felesleges is, hogy kivitelezhetetlen az meg végképp valószínű..

  5. Dexter68 avatar
    Dexter68

    [re=15693]komenymag[/re]: Ez annyi pluszmacerával járna, hogy a belefektetett munkaidő árát soha nem tudnád érvényesíteni.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

%d blogger ezt szereti: